Mieszkanie jest już gotowe do zamieszkania, ale w księdze wieczystej wpisany jest bank. Spotkałeś się kiedykolwiek z taką sytuacją? Jaka była Twoja pierwsza reakcja? Strach, obawy, , a może nawet chęć zmiany nieruchomości na inną? Okazuje się, że nie taki diabeł straszny jak go malują.

Bank właścicielem mieszkania

Zakup nieruchomości obciążonej kredytem jest dużo łatwiejszy niż się wydaje. Panuje przekonanie, że właścicielem mienia jest bank. Nic bardziej mylnego! Posiadaczem i osobą widniejącą w II dziale księgi wieczystej jest zawsze klient, który na podstawie aktu notarialnego nabywa daną nieruchomość. Bank jest jedynie wpisany w IV dziale hipoteki , co oznacza możliwość roszczenia swoich praw do nieruchomości przy braku spłaty kredytu bądź przy sprzedaży.

Jak sprzedać nieruchomość z kredytem?

Do sprzedania takiej nieruchomości niezbędne będzie zaświadczenie o hipotece, pochodzące z banku , które powinno zawierać:

  •  kwotę pozostałą do spłaty (saldo kapitału, odsetki, kwota za wcześniejszą spłatę),
  •  numer rachunku, na który trzeba danej spłaty dokonać,
  •  informację, że po spłacie danego zobowiązania bank wyrazi zgodę na wykreślenie hipoteki.

Czas wydania takiego zaświadczenia może sięgnąć nawet dwóch tygodni i w większości przypadków jest płatne. Sprzedający nieruchomość musi postarać się o taki dokument w banku, w którym zaciągał kredyt hipoteczny.

Zakup zadłużonej nieruchomości za gotówkę

Gdy omawiany jest zakup nieruchomości za gotówkę sytuacja jest prostsza, bowiem część środków zostaje przeznaczona na spłatę dotychczasowego zobowiązania, a pozostała jest przekazywana na konto sprzedającego. Wykreślenie hipoteki bankowej jest zadaniem kupującego, gdyż to on po akcie notarialnym jest prawnym właścicielem nieruchomości. Musi jednak otrzymać od sprzedającego zaświadczenie z jego banku o zgodzie na wykreślenie „starej” hipoteki. Jeśli zakup następuje ze środków kredytu hipotecznego, zasady i proces są podobne, wydłuża się tylko czas zamknięcia transakcji. Z reguły bowiem, bank najpierw wypłaci środki na spłatę kredytu zbywcy, a dopiero po przedstawieniu zaświadczenie o spłacie i wniosku o wykreślenie hipoteki, nastąpi uruchomienie pozostałej części kredytu przeznaczonej dla sprzedającego.

Kupno mieszkania z kredytem we frankach

Jeśli na danej nieruchomości widnieje kredyt walutowy, np. we franku szwajcarskim, to wysokość zadłużenia może być wyższa niż cena, za jaką faktycznie nabywamy. W takiej sytuacji, jeśli zakup finansujemy kredytem, bank kupującego poprosi o zaświadczenie z saldem pozostałym do spłaty w kwocie równej bądź mniejszej od wysokości przyznanego kredytu na zakup tejże nieruchomości. Niestety, pozostałą różnicę między ceną zakupu, a saldem zadłużenia, sprzedający musi pokryć z własnych środków.

Na jakie inne wyzwania natrafiacie w przypadku sprzedaży nieruchomości? O czym chcielibyście przeczytać? Zostawcie swoje pytania w komentarzach, a już niebawem odpowiedzi pojawią się na blogu!